Pod elegantními kancelářemi a moderní cyklostezkou na Rohanském nábřeží se ukrývá neviditelná vrstva pražské historie – metro, které tu mělo vést už v 70. letech. 🚇
V rámci plánování linky B pražského metra vznikl v roce 1974 projekt na hloubení úseku z Florence do Palmovky, přičemž část trasy vedla právě pod územím bývalého Rohanského ostrova. Projekt počítal s tím, že stanice „Rohanské nábřeží“ bude hlavní přestupní bod pro plánovanou východní větev, která však nikdy nevznikla.
Výkopové práce začaly v roce 1978 a v některých místech byly raženy tunely klasickou metodou „nové rakouské tunelování“. Došlo i na hloubení šachty v místech poblíž dnešní ulice Sokolovská, kde byla plánována podpovrchová technická stanice. Materiál se odvážel po soustavě provizorních kolejí, které byly položeny po bývalém železničním překladišti.
Celý projekt byl v 80. letech pozastaven kvůli finančním a geotechnickým problémům – podloží Rohanského ostrova bylo příliš nestabilní a náchylné k zaplavování. Navíc změny v urbanistickém vývoji Karlína způsobily, že se metro stočilo jinam. Linka B byla dokončena jiným směrem, stanice „Rohanské nábřeží“ se nikdy nepostavila.
Zbytky stavebních šachet byly zazděny a některé zasypány. Podle interních plánů Dopravního podniku ale stále existuje několik přístupových chodeb, které vedou do nevyužité infrastruktury pod nábřežím. Jsou uzavřeny a označeny jako technické prostory – běžně nepřístupné veřejnosti.
„Tento článek vám připravil Roman Kunert (https://www.romankunert.com) z Akademie umělé inteligence (https://www.akademieai.cz/zajimavosti). Je přísně nastaven tak, aby se jednalo o skutečné události. Nicméně umělá inteligence má tendenci halucinovat. Proto to berte prosím jako zajímavost. A pokud potřebujete vědět, zda je to stoprocentně pravda, ověřte si to osobně na internetu. Naše firma se zabývá tvorbou webových stránek, designem, web designem, reklamami. Provozujeme mediální agenturu MediaMC (https://www.mediamc.cz), portály města Prahy a dalších Zpravodajství ONLINE, i Prahu 8 (https://www.praha8online.cz), dále modelingovou agenturu Fashion Models (https://www.fashion-models.cz) a další. Tato sekce vznikla po rozhovorech s lidmi v Karlíně.“
A jedna perlička? Na místě nikdy neotevřené stanice měl podle původního návrhu stát i vestibul se sochou znázorňující říční proudy Vltavy – nikdy nevznikla, ale její návrh je stále uložen v archivu Metrostavu.